Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in eller Registrera
YaBB - Yet another Bulletin Board

HemHjälpSökLoginRegistrera  

Page Index Toggle Sidor: 1
Swiftväxel, allvarligt fel? (Läst 2349 gånger)
bengtbelos
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Kön: male
Swiftväxel, allvarligt fel?
04.05.2009 kl 13:22:56

Även jag har problem med Swiftväxeln på min 272:a!! Har försökt justera men inget hjälper. Det bara "skorrar" när jag lägger i den.
Allvarligt fel? Någon som vet?
Upp till toppen

IP Loggad

Niklas
Suverän medlem

Belos forever

Trosa
Re: Swiftväxel, allvarligt fel?
Svara #1 - 28.05.2009 kl 08:56:42

Får du inte i någon växel alls?
Upp till toppen

-----------------------------------------------
Forumets grundare, har ingen Belos kvar längre.

IP Loggad

bengtbelos
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #2 - 30.12.2009 kl 09:20:38

Lång tid innan jag svarar. "Skämms" Sommaren kom och ... Svar: Jag får i lågväxeln. Har tuffat på hela sommaren och vintern (nu med snöplogning). Men vore skönt att kunna köra på högväxel också. Tack om någon orkar svara efter så lång tid!!!
Upp till toppen

IP Loggad

Peter
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #3 - 31.12.2009 kl 14:48:31

Har haft problem på några Belosar att "vipparmen" som drar swiftväxel i läge har rostat fast eller är väldigt trög.
Rör den sig som den ska?
Upp till toppen

IP Loggad

Magol
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #4 - 20.06.2010 kl 10:56:48

Jag har också problem med swiftväxeln. Men min fungerar bara på hög. Jag ser hur reglaget rör sig in i växellådan men det ända som händer är att högväxeln läggs ur. Lågväxeln skorrar inget, har bara försvunnit, helt plötsligt.
Något tips?
Upp till toppen

IP Loggad

Magol
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #5 - 27.06.2010 kl 17:00:46

Hittat felet på min. Stora bulten som sitter framifrån, under axeln som styrs in i växel, hade gått av. Den håller tydligen fast en del med splines som gör att det är låg-växel som driver.
Upp till toppen

IP Loggad

2b
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #6 - 03.10.2011 kl 23:06:56

hej, i filarkivets sprängskiss för 275-1 (växel) var det nr 10 kopplingsaxeln där bulten gått av? mvh /2b
Upp till toppen

IP Loggad

Albert
Fantastisk medlem

Rätt maskin för rätt jobb!

Sthlm NV
Svara #7 - 04.10.2011 kl 09:27:22

Har också haft trassel med swiftväxel på en maskin.

På min maskin var det så löjligt enkelt att man kan knappt tro det - rost. Länkaget var helt enkelt för dåligt smort.

Har även noterat att montaget/installationen antyder att just ovan nämnda bult kommer att med tiden slitas ned så den går av.

Man kommer långt med:
Omega 636 krypolja
och
Omega 608 kedjespray
Multimedia och länkar fungerar endast för Registrerade Medlemmar!!  Du behöver Login eller Registrera
Upp till toppen

Multimedia och länkar fungerar endast för Registrerade Medlemmar!!  Du behöver Login eller Registrera
IP Loggad

2b
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #8 - 05.10.2011 kl 15:24:57

Hej

Anledningen att jag frågar är att swiftväxeln i läge "låg" är mycket svår att lägga i på vår 275:a. I majoriteten av fall så drar jag swiftspaken till läge låg -> inget driver då jag försöker köra framåt / bakåt. Tar jag däremot spaken till läge höge så driver maskinen. Vad jag gjort:
1. Däck bort
2. Swiftväxel arm borttagen och alla delar uppsmorda
3. pinnen som Glider in ut beroende på hög (in) - låg (yttre) läge är uppsmord och glider fint
4. DOCK SÅ GÅR DEN INTE HELA VÄGEN UT då man försöker lägga i lågväxeln. Den "fastnar" halvvägs ut och går inte att dra hela vägen ut --> något neutral läge där däcket snurrar fritt --> pinnen verkar ha tre lägen i ordning från axelhuset: hög (längst in) - neutral (mellanläge) - fullt utdragen (låg)
5. Jag kan med lite "meck" lägga i lågväxeln genom att vicka maskinen lite framåt/bakåt -> hjulet flyttar sig någon cm och då hamnar drivaxeln i ett läge så att låg växeln hoppar i när jag drar i pinnen.
6. Under klippning kan det sedan hända att maskinen tappar drivet --> låg växeln har då "hoppat ur" och hamnat i det neutrala mellanläget beskrivet ovan
7. PTO:n (kraftuttaget fungerar som det ska)
8. 1:an och 2:an fungerar som den ska

Problemet med swiftväxeln känns dock  inte helt bra ...

Vad ska jag göra?

mvh /2b
Upp till toppen

IP Loggad

levin
Fantastisk medlem

Jag gillar Belos!

landskrona skåne
Svara #9 - 05.10.2011 kl 18:10:37

Hej på dig.

Något mellan läge "finns" ej utan det är låg eller hög som gäller.

Mina maskin och alla andra jag haft har det aldrig gått att växla mellan hög o låg bara så där, antingen har jag dragit maskinen framåt o bakåt med motorn avstängd sammtidigt som jag växlat. Eller har jag stått stilla med maskinen med motorn igång och växlat med hög o låg spaken samtidigt som jag dragit fram o back spaken framåt o bakåt försiktigt tills jag känner att hög eller låg hoppar i.

MEN MASKINEN SKALL EJ RULLA UTAN BARA FÖRSIKTIGT MED FRAM O BAK SÅ ATT DET PRECIS ÄR I DRAGLÄGE.

Vidare bör du nog skruva av hela gavlen/drivaxlen på samma sida som swiftväxlen och inspecktera dreven där inne. Denna sitter med 5st (tror jag) bultar med 19mm nyckelvidd. Sedan kollar du in i drivaxelenheten från sidan som är mot vxllådan och ser ett drev som skall greppa i motsvarnde drev inne i lådan, kolla slitaget på dessa skall vara raka och ej snedslitna.

Om detta ser ok ut så är det en justeringsfråga.

Levin
Upp till toppen

IP Loggad

2b
Deltagare
*

Jag gillar Belos!

Svara #10 - 05.10.2011 kl 21:30:53

Tackar!

Helgen är räddad.

Lite undrande som ny till belos/gravely världen, hur tar man bort bromstrumman framför hjulaxelhuset/drivhuset så att jag enklare kommer åt att lossa 19mm bultarna

/2B
Upp till toppen
« Last Edit: 06.10.2011 kl 20:48:59 av 2b »  

IP Loggad

Page Index Toggle Sidor: 1